En samfällighet är en samverkan enligt anläggningslagen mellan fastigheter för att tillgodose gemensamma behov. ( vatten och avlopp)

 

Alla samfälligheter är skyldiga enligt lag att ha en styrelse. Alla som är med i samfälligheten väljer styrelse på föreningsstämman, vilket i vårt fall äger rum i mars månad.

 

Skriftlig kallelse lämnas till alla boende i området. Den som inte kan komma på årsmötet kan lägga sin röst med hjälp av en fullmakt som presenteras av en annan boende i området.

 

Det är på årsmötet som årets arbete bestäms, som genom styrelsens försorg under året genomförs.

 

Genom ett centralt anläggningsbeslut är förening skyldig att hålla med  en gemensamhetslokal.

 

Vidare ansvarar föreningen för kallvattenledningen från huvudmätaren till respektive fastighet.

Undantag är centralförbrukningen i gemensamhetslokalen, dush//bastu.

Gemensamhetslokalen har dessutom en viss energiförbrukning som betalas gemensamt.

 

Föreningen har vidare åtagit sig skötsel av grönområden och lekplatser i överenskommelse med Jönköpings Kommun. Kommunen står i vissa fall för material och tjänster som kan behövas för detta ändamål.

 

Sammantaget innebär detta en kostnad för fastighetsägaren. Kostnaden består av två delar:

 

-Kostnad för individuell vattenförbrukning.

 

-Kostnad för att klara föreningens övriga åtagande enligt ovan, vilka delas lika mellan fastigheterna.

 

Dessa kostnader tas ut kvartalsvis via en avgift. Vattenavgiften är preliminär och regleras 2 gånger per år, då den verkliga förbrukningen läses av.

Betalning sker via ''bankgiro, inbetalningen lämnas i respektive fastighets brevlåda.